Ondanks dat het wordt aangeraden om de rest van 2020 nog steeds zoveel mogelijk thuis te werken, gaan steeds meer mensen weer op kantoor werken. Deels uit noodzaak en deels om het normale leven weer op te pakken. De kantoorruimte zal echter voorlopig niet meer hetzelfde zijn als voor de corona-crisis. Ondernemers moeten daarom goed voorbereid zijn en bij de kantoorinrichting rekening houden met de veiligheidsmaatregelen van het RIVM. In dit artikel bespreken we hoe je jouw kantoor kan aanpassen om deze corona-proof te maken.

corona-proof kantoor

1. Houd 1,5 meter afstand

De anderhalve meter regel is ook van toepassing op kantoor. Waar werknemers normaal gesproken redelijk dicht op elkaar zitten, is dat nu niet meer mogelijk. Dat betekent dat er meer afstand gecreëerd moet worden tussen de werkplekken. Is dit niet mogelijk omdat het kantoor dan te klein wordt voor alle medewerkers, dan moet het thuis en op kantoor werken afgewisseld worden. Op deze manier kunnen de medewerkers die wel op kantoor aanwezig zijn veilig werken.

2. Werk in ploegendiensten

Zoals in punt 1 besproken is het voor de meeste bedrijven niet mogelijk om met zijn allen tegelijkertijd op kantoor te werken. Daarom zal er moeten worden afgewisseld tussen thuis en op kantoor werken. Hoewel we met zijn allen inmiddels wel gewend zijn aan thuis werken, geven de meeste mensen toch de voorkeur aan op kantoor werken. Maak duidelijke afspraken met je collega’s en leidinggevende over wie wanneer thuis of op kantoor werkt.

3. Markeringen en looproutes

Je zal vast al gewend zijn van bijvoorbeeld de supermarkten: markeringen en looproutes. Markeringen en looproutes zijn dan ook een onmisbare richtlijn voor een corona-proof kantoor. Met stickers voor looproutes kan je aangeven hoe iemand bijvoorbeeld het kantoor in- en uit dient te gaan en wat de veiligste weg is naar het koffieapparaat. Markeringen zijn daarbij ideaal om ons te laten herinneren aan de 1,5 meter afstand.

4. Scheidingswanden

Ook onmisbaar voor het corona-proof kantoor zijn scheidingswanden. Veel kantoren hebben al scheidingswanden voor meer privacy, maar ook voor een verbeterde akoestiek. Deze schermen dienen nu ook tegen de verspreiding van corona. Maak bij het kopen van zogenaamde ‘coronaschermen’ op kantoor een duurzaam besluit, want het zou zonde zijn om wanden van plastic of plexiglas na de crisis weer weg te gooien.

5. Hygiëne

Last, but not least: hygiëne. Een goede hygiëne is belangrijker dan ooit, dus stel een plan op waar medewerkers zich aan dienen te houden. Enkele voorbeelden van hygiëne-maatregelen:

  • Zorg dat iedereen te allen tijde een eigen werkplek heeft. Wel zo fijn en hygiënisch als je je eigen toetsenbord en muis ter beschikking hebt.
  • Vervang handdoeken in de wc en keuken door wegwerppapier of een elektrische handdroger.
  • Ondanks dat het niet verplicht is, is het aan te raden om mondkapjes en handschoenen te beschikking te stellen. Medewerkers kunnen zelf bepalen of ze hier gebruik van maken.
  • Zorg voor desinfectie gel voor de handen, maar ook voor het schoonmaken van bijvoorbeeld deurklinken, je muis- en toetsenbord en het koffieapparaat.
  • Indien een medewerkers zich niet helemaal goed voelt, verplicht deze persoon dan om thuis te werken. Zo komen andere kantoorwerkers niet onnodig in gevaar.

Zoals je hebt kunnen lezen, moet je als ondernemer de nodige maatregelen nemen op kantoor om veilig werken te kunnen garanderen. Stel je werknemers gerust en communiceer welke maatregelen zijn genomen en waarom. Maak ook duidelijke afspraken met elkaar om de maatregelen te handhaven. Met onze 5 tips maak je jouw kantoor weer werkbaar en corona-proof!