Als je ergens vreemd binnenkomt, is het fijn als een vriendelijke baliemedewerker je direct te woord staat. Een prettig, gastvrij ontvangst is tevens een belangrijk visitekaartje van je organisatie. Het geeft je de kans bezoekers al direct bij binnenkomst een goed gevoel te geven. Maar waar let je op bij een nieuwe balie kopen? Dit zijn de 5 belangrijkste dingen waar je rekening mee moet houden bij je ontvangstmeubilair.

receptiebalie

1. Kies de juiste plek
Het is belangrijk dat bezoekers bij binnenkomst de receptiebalie direct kunnen zien. Plaats de balie dus op een logische en vindbare plek. Ook wel zo fijn en veilig voor de baliemedewerker, die zo direct zicht heeft op alle binnenkomende bezoekers. Zorg dus dat de balie niet in een donkere hoek of precies achter een dikke pilaar staat. Zo belemmer je het zicht voor de medewerker en maak je het de bezoeker onnodig moeilijk.

2. Kies de juiste uitstraling
Ga je voor zakelijk of uitnodigend? Voor strak of speels? De ontvangstbalie is de allereerste indruk van je organisatie en moet dus goed passen bij dat wat wilt uitstralen. Een bank zal eerder kiezen voor een zakelijk design, een hip hotel voor een uitgesproken of speelse stijl. Maar je baliemedewerkers zijn altijd vriendelijk, welke stijl je ook kiest!

3. Kies de juiste hoogte
Het is voor receptiemedewerkers en bezoekers prettig als ze elkaar op ooghoogte kunnen aankijken. Staat een van beiden te hoog, dan voelt de ander zich op de vingers gekeken. Denk goed na of je moet kiezen voor een sta-stabalie of een zit-stabalie. Bij de sta-sta balie staat zowel de bezoeker als de baliemedewerker. Moet een baliemedewerker, naast het ontvangen van bezoekers, ook andere werkzaamheden verrichten, dan verdient een zit-stabalie de voorkeur. Wel moet de medewerker dan met zijn stoel op een verhoging zitten of gebruik maken van een stahulp. Zo kunnen receptionist en bezoeker elkaar altijd op ooghoogte aankijken.

4. Kies de juiste kleur
Voor bedrijven is het mooi als het design van de balie past bij de huisstijlkleuren. Tip: laat de receptiebalie beletteren met bijvoorbeeld je logo of een slogan die bij je bedrijf past. Wens je een meer neutrale uitstraling in de ontvangstruimte? Kies dan voor lichte, transparante kleuren die de ontvangstruimte een rustige uitstraling geven. De kleurrijke receptiebalies van Ultom kun je als bezoeker niet missen, de receptiebalies Z2 of receptiebalies Glass zorgen voor een rustig en stijlvol ontvangst.

5. Kies de juiste grootte
Denk goed na over hoeveel medewerkers nodig zijn aan de balie. Zo voorkom je wachtrijen. Zorg er verder voor dat medewerkers en bezoekers over voldoende privacy kunnen beschikken. En moeten baliemedewerkers bijvoorbeeld ook regelmatig documenten printen? Maak dan ruimte vrij voor de benodigde apparatuur, zoals printers.

Advies nodig bij het kopen van een receptiebalie?

Neem dan contact op met de medewerkers van onze Klantenservice via 076 – 88 90 466. Bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 18.00 uur.