Even overleggen in de kantoortuin, daarna geconcentreerd werken aan een rapport in de stilteruimte. Flexwerken houdt in dat je die werkplek- of ruimte kiest die past bij de werkzaamheden die je op dat moment moet doen. Voorstanders van een flexwerkplek zijn blij met de flexibiliteit. Tegenstanders vinden dat flexwerken ten koste gaat van de productiviteit. Hoe maak je een succes van de flexwerkplek? We geven je 6 tips!

Zo maak je van de flexwerkplek een succes:

flexwerkplek

Tip 1: Zorg voor voldoende verschillende soorten werkplekken
Overweeg je het invoeren van flexwerken in jouw organisatie, peil dan vooraf aan welke ruimtes medewerkers behoefte hebben. Zo voorkom je dat je achteraf te weinig stilte- of concentratiewerkplekken hebt of dat er te weinig vergaderruimte is. Aan deze ruimtes moet je denken: een open kantoortuin met meerdere werkplekken, een ontmoetingsruimte met koffie-apparaat, concentratiewerkplekken en vergaderruimtes. Wordt er veel gebeld in je organisatie? Dan kunnen concentratie units ook handig zijn.

Tip 2: Meubilair dat je eenvoudig kunt instellen
Een flexwerkplek wordt gebruikt door meerdere werknemers. Daarom is het belangrijk dat medewerkers de kantoorstoel en de kantoortafel snel op hun persoonlijke wensen kunnen instellen. Denk bijvoorbeeld aan zit-sta werkplekken: in hoogte verstelbare bureaus waarvan je het blad elektrisch of met een handslinger op de juiste hoogte kunt zetten. Ook moet je zorgen voor een beeldscherm, toetsenbord en muis die je kunt aansluiten op een laptop.

Tip 3: Headsets en belhokken
Ben je aan het werk in de kantoortuin en moet je af en toe bellen, dan is een headset heel fijn. Je kunt de beller hierdoor goed verstaan en de headset sluit je letterlijk af van je omgeving. Je kunt je beter concentreren en je houdt beide handen vrij. Handig als je tegelijkertijd wilt typen. Voor de fanatieke bellers zijn aparte belhokken een oplossing. Ook fijn voor collega’s die dan niet telkens hoeven meeluisteren en niet worden afgeleid.

Tip 4: Zorg voor goed werkende ICT
Een groot deel van het succes van flexwerken hangt af van de betrouwbaarheid van de ICT. Voorwaarde voor flexwerken is namelijk dat elke medewerker op elk moment in het ICT-systeem kan inloggen en kan beschikken over de benodigde informatie. Op kantoor, maar ook thuis en onderweg. Haperen de systemen regelmatig, dan gaat dat direct ten koste van de productiviteit. Zorg er dus voor dat je goed ICT-personeel hebt dat eventuele problemen snel kan oplossen. Ook in het weekend en ’s avonds.

Tip 5: Houd het kantoor goed schoon
Doordat medewerkers regelmatig van werkplek wisselen, zijn de bureaus aan het einde van een werkdag meestal opgeruimd en leeg. En een opgeruimd bureau zorgt voor een opgeruimd hoofd! Maar door al die verschillende gebruikers, verspreiden bacteriën zich sneller. Daarom is het heel belangrijk dat het kantoor altijd goed wordt schoongemaakt.

Tip 6: Maak goede afspraken over ‘werkgeluiden’
Bellende collega’s naast je bureau, luidruchtig overleg in de kantoortuin. Niet fijn als je aan het werk bent en al helemaal niet als je iemand bent die snel is afgeleid. Maak daarom vooraf goede afspraken met elkaar. Bijvoorbeeld: op gedempte toon kort iets in de kantoortuin overleggen kan wel, maar voor een lang overleg ga je apart zitten. Dat geldt ook voor telefoneren: verwacht je een lang telefoongesprek, dan ga je apart zitten in een belhok. Ontstaan er toch irritaties? Wacht dan niet, maar maak ze direct bespreekbaar. Zo hou je het niet alleen gezellig, maar blijf je ook productief.

Flexwerkplek met succes? Wij geven je graag advies!

Bij Kantoormeubelencenter.nl weten we alles van het inrichten van kantoren. Wil je advies over het kiezen van het juiste meubilair, neem dan contact met ons op. Onze klantenservice is bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 9.00 en 18.00 via 076 – 88 90 466.